Power2X en Advario plannen een grootschalig e-SAF-hub in Rotterdam

Power2X en Advario zijn een samenwerking aangegaan om een grootschalige productie- en opslaghub voor sustainable aviation fuel (e-SAF) en synthetische, ultralaag-koolstofbrandstoffen te ontwikkelen in de haven van Rotterdam. De nieuwe productiefaciliteit, die gepland staat om in 2030 operationeel te zijn, zal in staat zijn om meer dan 250.000 ton per jaar e-SAF te produceren, wat het de grootste e-SAF-faciliteit ter wereld maakt. Dit niet-fossiele, synthetische brandstof wordt gemaakt van groene waterstof en zal de duurzame luchtvaart aanzienlijk ondersteunen door jaarlijks ongeveer 7.000 vluchten tussen Amsterdam en New York mogelijk te maken.

De hub zal gebruik maken van geïmporteerde groene methanol als basisgrondstof, geproduceerd uit groene waterstof en biogene koolstof. Advario zal ook een opslag- en logistieke faciliteit ontwikkelen met een capaciteit van ongeveer 230.000 kubieke meter om te zorgen voor een stabiele toeleveringsketen van groene moleculen. Deze strategische locatie biedt directe toegang tot belangrijke Europese luchthavens, waardoor het een belangrijk distributiecentrum voor duurzame brandstoffen vormt.

Power2X en Advario werken samen aan de ontwikkeling van een grootschalig productie- en opslaghub voor duurzame vliegtuigbrandstof (e-SAF) en synthetische brandstoffen in de haven van Rotterdam. Deze innovatieve faciliteit, die naar verwachting in 2030 operationeel zal zijn, heeft als doel om meer dan 250.000 ton e-SAF per jaar te produceren. Hiermee speelt het een cruciale rol in de verduurzaming van de luchtvaart en het verminderen van de CO2-uitstoot.

Een baanbrekende productiefaciliteit

De Power2X-faciliteit in Rotterdam zal de grootste e-SAF-productiefaciliteit ter wereld zijn. Met het vermogen om jaarlijks 250.000 ton e-SAF te produceren, kan deze locatie ongeveer 7.000 vluchten tussen Amsterdam en New York per jaar volledig van duurzame brandstof voorzien. Dit synthetische, niet-fossiele brandstof is vervaardigd uit groene waterstof, wat bijdraagt aan de reductie van de levenscyclus koolstofuitstoot met maar liefst 90% vergeleken met conventionele kerosine.

De productie zal gebruik maken van geïmporteerde groene methanol, geproduceerd uit groene waterstof en biogene koolstof. Deze methanol zal worden aangevoerd vanuit regio’s waar hernieuwbare energie en groene waterstof in overvloed aanwezig zijn. Het innovatieve model om groene methanol te importeren en lokaal geproduceerde groene waterstof te gebruiken, versterkt de duurzaamheid van de supply chain.

Strategische locatie en infrastructuur

De strategische ligging in de haven van Rotterdam biedt directe toegang tot Europese luchthavens, waaronder Schiphol. Dit maakt het een sleutelhub voor het distributie van duurzame vliegtuigbrandstoffen en e-brandstoffen. Daarnaast zal Advario een opslag- en logistiek faciliteit ontwikkelen met een inhoud van ongeveer 230.000 kubieke meter, ondersteund door maritieme en spoorwegfaciliteiten, om een stabiele aanvoer van groene moleculen te waarborgen.

Ontwikkeling van een duurzaam energiehub

In april 2023 heeft Advario het voormalige Aluchemie-terrein van 26 hectare in Rotterdam verworven. Sindsdien werken ze samen met Power2X om dit terrein om te vormen tot een hub voor nieuwe energieoplossingen. Het terrein, met zijn toegang tot het water en zijn nabijheid van belangrijke waterstofleidingen, biedt uitstekende mogelijkheden voor de ontwikkeling van duurzame energie binnen een van Europa’s grote energie- en chemische hubs. Dit project zal niet alleen bijdragen aan de verduurzaming van de luchtvaart, maar ook aan bredere Europese decarbonisatiedoelen.

Verplichtingen en toekomstvisie

Sustainable Aviation Fuel (SAF) speelt een cruciale rol in de wereldwijde inspanningen voor het verminderen van de CO2-uitstoot in de luchtvaart. De Europese Regeling ReFuelEU Aviation verplicht een toename in het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof, waaronder e-SAF, vanaf 2030. Wanneer het hub in werking treedt, zal het goed zijn voor ongeveer 40% van het noodzakelijke e-SAF-volume in Europa.

De CEO van Power2X, Occo Roelofsen, benadrukt de betrokkenheid van het project bij het ontwikkelen van de volgende generatie energie-infrastructuur en het versnellen van de energietransitie. Het strategisch gepositioneerde terrein en het innovatieve bedrijfsmodel zijn bedoeld om competitieve productie van e-SAF op wereldschaal mogelijk te maken in het hart van Europa.

Impact op de luchtvaartindustrie in Europa

Boudewijn Siemons, CEO van de Haven van Rotterdam Autoriteit, merkt op dat de huidige SAF-productiefaciliteiten in Rotterdam al 24% van de Europese luchtvaartbrandstofbehoefte dekken. Gezien het EU-doel om 20% van alle luchtvaartbrandstoffen uit hernieuwbare bronnen te produceren, is de productie van e-SAF in Rotterdam van groot belang voor het voldoen aan de toekomstige vraag naar duurzame vliegtuigbrandstoffen.

Dit project van Advario en Power2X is dan ook een voorbeeld van de succesvolle schuiving van gebruik van fossiele brandstoffen naar groene, duurzame productie in de haven van Rotterdam.

Internationale samenwerking en toekomstige ontwikkelingen

Naast de ontwikkelingen in Rotterdam, hebben andere initiatieven ter ondersteuning van e-SAF zich ook gemanifesteerd. Onlangs hebben het Noorse e-brandstofbedrijf Norsk e-Fuel en Fortum overeenstemming bereikt om een gebied van 14 hectare te reserveren voor een e-SAF-fabriek in de haven van Rauma in Finland. Dit is Norsk e-Fuel’s eerste project buiten Noorwegen en sluit aan bij de lange-termijnstrategie van het bedrijf om de netto-zero-doelen van Europa tegen 2050 te ondersteunen.

Met een jaarlijkse productie van tot wel 100 miljoen liter vloeibare brandstof, geproduceerd via elektrolyse met schone elektriciteit en opgevangen kooldioxide, zal het grootste deel van de productie bestaan uit e-SAF. Deze ontwikkelingen tonen aan dat Europa zich actief inzet om een leidende rol te spelen in de productie van duurzame brandstoffen voor de luchtvaart.

Vergelijking van de e-SAF-hub Projectdetails

KenmerkenDetails
LocatieHaven van Rotterdam
CapaciteitMeer dan 250.000 ton/jaar e-SAF
BrandstoftypeDuurzame luchtvaartbrandstof (e-SAF) en synthetische brandstoffen
OprichtingsdatumVoorziene opening in 2030
InvoerbronGroen methanol en lokaal geproduceerd groen waterstof
TransportmogelijkhedenMaritieme en railfaciliteiten voor stabiele toeleveringsketen
Toegang tot luchthavensDirecte toegang tot Europese luchthavens, waaronder Schiphol
CO2-reductie90% lagere levenscyclus CO2-emissies vergeleken met conventionele brandstoffen
BedrijfsmodellenInnovatieve modellen voor competitieve productie
Strategische partnersPower2X en Advario
ontdek e-saf-hub rotterdam, uw centrale bestemming voor duurzame en innovatieve oplossingen. verbeter uw bedrijfsvoering met onze geavanceerde diensten en producten, speciaal ontworpen om toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden.
ontdek de e-saf-hub in rotterdam, een innovatieve focus op digitale veiligheid en technologie. leer meer over onze diensten, evenementen en hoe wij bedrijven helpen om veilig te navigeren in de digitale wereld.

Power2X en Advario hebben ambitieuze plannen aangekondigd voor de ontwikkeling van een grootschalige productiefaciliteit en opslaghub voor duurzame vliegtuigbrandstof (e-SAF) en synthetische brandstoffen met een laag koolstofgehalte in de haven van Rotterdam. Deze innovatieve samenwerking heeft als doel een bijdrage te leveren aan de energietransitie en de duurzame luchtvaartsector.

De productiefaciliteit

De Power2X productiefaciliteit zal naar verwachting in 2030 de deuren openen en heeft een capaciteit van meer dan 250.000 ton per jaar e-SAF. Dit synthetische, niet-fossiele brandstof wordt vervaardigd uit groene waterstof, waarmee het de grootste e-SAF-faciliteit ter wereld zal zijn. De capaciteiten van deze faciliteit maken het mogelijk om ongeveer 7.000 vluchten tussen Amsterdam en New York elk jaar van ultra-laag koolstofbrandstof te voorzien.

Grondstoffen en invoer van groene methanol

Voor de productie van e-SAF zal gebruik worden gemaakt van geïmporteerde groene methanol, geproduceerd uit groene waterstof en biogene koolstof, aangevuld met lokaal geproduceerde groene waterstof. Groene methanol zal worden geïmporteerd vanuit regio’s waar hernieuwbare energie en groene waterstof overvloedig aanwezig zijn, wat de duurzaamheid van de brandstofproductie waarborgt.

Logistiek en opslagcapaciteit

Advario zal daarnaast een opslag- en logistiek centrum ontwikkelen met een capaciteit van ongeveer 230.000 kubieke meter. Dit voorziening zal worden ondersteund door maritieme en spoorwegen, zodat er een stabiele leveringsketen voor deze groene moleculen ontstaat. Deze strategisch gelegen hub in de haven van Rotterdam biedt directe toegang tot belangrijke Europese luchthavens, waaronder Amsterdam Airport Schiphol.

Een belangrijke stap in de ontwikkeling van e-SAF

De aankondiging van deze samenwerking vertegenwoordigt een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van e-SAF, dat tot nu toe nog niet op grote schaal is gerealiseerd vanwege zorgen over de beschikbaarheid van groene waterstof. Met de oprichting van deze hub hopen Power2X en Advario een model te bieden dat de transitie naar duurzamere luchtvaart versnelt.

Strategische locatie en toekomstdure voordelen

De locatie, waar Advario in april 2023 een voormalig terrein verwierf, is perfect gepositioneerd dankzij de toegang tot de waterkant en de nabijheid van een belangrijke waterstofpijpleiding. Dit maakt het een ideale plek voor de ontwikkeling van duurzame energie in een van de grootste energie- en chemiecentra van Europa. Beide bedrijven zijn toegewijd aan het ontwikkelen van toekomstbestendige oplossingen die bijdragen aan groene innovatie en de bredere decarbonisatie-doelstellingen in Europa.

De impact van e-SAF op de luchtvaartsector

Duurzame vliegtuigbrandstof is cruciaal voor het verminderen van CO2-emissies, waarbij de levenscycluskoolstofemissies met 90% worden verlaagd ten opzichte van traditionele vliegtuigbrandstof. De ReFuelEU-regelgeving van de Europese Unie verplicht een toename van het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof, inclusief e-SAF, vanaf 2030. De hub zal naar verwachting 40% van het vereiste e-SAF-volume bij de lancering bijdragen.

Voor meer informatie over dit initiatief en de vooruitzichten voor e-SAF in de luchtvaartsector, kunt u hier lezen. Verdere details zijn ook beschikbaar op deze link.

Belangrijke Informatie over de e-SAF Hub in Rotterdam

  • Locatie: Haven van Rotterdam
  • Partners: Power2X en Advario
  • Productiedoel: Meer dan 250.000 ton/jaar e-SAF
  • Type brandstof: Duurzame luchtvaartbrandstof (e-SAF)
  • Opening: Verwacht in 2030
  • Internationaal bereik: Directe toegang tot Europese luchthavens
  • Grondstoffen: Geëxporteerde groene methanol en lokaal geproduceerde groene waterstof
  • Opslagcapaciteit: Circa 230.000 kubieke meter
  • Milieu-impact: Vermindering van CO2-uitstoot met 90% ten opzichte van conventionele kerosine
  • Strategische stap: Ondersteuning van de Europese decarbonisatiedoelen
ontdek de e-saf-hub in rotterdam: dé innovatieve hub voor e-safety en digitale beveiliging. blijf op de hoogte van de nieuwste technologieën en oplossingen voor een veilige digitale omgeving.

Inleiding

Power2X en Advario hebben aangekondigd dat ze een grootschalig productie- en opslaghub voor duurzaam luchtvaartbrandstof (e-SAF) en synthetische laag-koolstofbrandstoffen zullen ontwikkelen in de haven van Rotterdam. Deze innovatieve faciliteit, die naar verwachting in 2030 operationeel zal zijn, heeft de capaciteit om meer dan 250.000 ton e-SAF per jaar te produceren. Dit biedt een belangrijke oplossing voor de luchtvaartsector, die streeft naar verdere ontbossing en vermindering van de CO2-uitstoot.

Strategische Locatie

De keuze voor de haven van Rotterdam als locatie voor dit project is strategisch belangrijk. Met zijn directe toegang tot Europese luchthavens, waaronder Schiphol, vestigt Rotterdam zich als een cruciaal knooppunt voor de distributie van duurzame luchtvaartbrandstoffen. De nabijheid van belangrijke infrastructuur voor de transport van groene waterstof en de invoer van groene methanol maakt deze hub goed gepositioneerd om efficiënt en effectief de benodigde brandstoffen te leveren aan de luchtvaart industrie.

Productiecapaciteit en Duurzaamheid

De productiecapaciteit van meer dan 250.000 ton e-SAF per jaar plaatst deze faciliteit in de voorhoede van duurzame brandstofproductie. Dit maakt het zelfs mogelijk om tot 7.000 vluchten per jaar tussen Amsterdam en New York van brandstof te voorzien. Het gebruik van groene waterstof en biogene koolstof als input leggen de basis voor een circulaire economie en vermindert het gebruik van fossiele brandstoffen aanzienlijk.

Opslag en Logistiek

Advario heeft plannen om een opslag- en logistieke faciliteit te ontwikkelen met een capaciteit van ongeveer 230.000 kubieke meter. Deze faciliteit zal worden ondersteund door maritieme en spoorfaciliteiten, wat zorgt voor een stabiele toeleveringsketen voor de groene moleculen. Dit is essentieel voor de succesvolle operaties van de e-SAF-hub, aangezien een betrouwbare leveringsketen cruciaal is voor de luchtvaartindustrie.

Bijdrage aan Europese Doelstellingen

Het project heeft ook betrekking op de bredere Europese doelstellingen voor decarbonisatie. De e-SAF-hub in Rotterdam zal naar verwachting 40% van het vereiste e-SAF volume bijdragen bij de lancering. Met de regelgeving ReFuelEU Aviation, die het gebruik van duurzame luchtvaartbrandstoffen bevordert, komt deze ontwikkeling op een cruciaal moment voor de sector. Er is een groeiende behoefte aan alternatieve brandstoffen die de klimaatdoelstellingen van Europa ondersteunen.

Innovatie en Toekomstbestendigheid

De verworvenheid van een 26-hectare groot terrein door Advario, dat voorheen als Aluchemie-faciliteit werd gebruikt, biedt een uitstekende basis voor innovaties in de energie-infrastructuur. Power2X en Advario zijn vastbesloten om toekomstbestendige oplossingen te creëren die niet alleen bijdragen aan de vermindering van de koolstofvoetafdruk, maar ook economische kansen en werkgelegenheid in de regio bevorderen.

Visie van Leiderschap

Dit project is niet alleen een technische vooruitgang, maar ook een belangrijk voorbeeld van leiderschap in de energietransitie. Het benadrukt de toewijding van zowel Power2X als Advario om de volgende generatie energie-infrastructuur te ontwikkelen. Dit innovatieve bedrijfsmodel stelt hen in staat om e-SAF competitief te produceren op een mondiale schaal, en verstevigt hun positie als pioniers in de verduurzaming van de luchtvaart.

Veelgestelde Vragen over de e-SAF-hub in Rotterdam

Wat is e-SAF? e-SAF staat voor duurzame luchtvaartbrandstof, een synthetische brandstof die wordt geproduceerd uit groene waterstof.

Waarom wordt de e-SAF-hub in Rotterdam ontwikkeld? De hub in Rotterdam wordt ontwikkeld om de productie en opslag van duurzame luchtvaartbrandstoffen te vergroten, met als doel de CO2-uitstoot te verminderen.

Wat is de productiecapaciteit van de hub? De hub zal meer dan 250.000 ton per jaar e-SAF kunnen produceren, wat het tot de grootste e-SAF-faciliteit ter wereld maakt.

Wanneer zal de productie-installatie open zijn? De Power2X-productiefaciliteit in Rotterdam is gepland om in 2030 operationeel te zijn.

Hoe wordt e-SAF geproduceerd? e-SAF wordt geproduceerd uit groene waterstof en biogene koolstof, waarbij gebruik wordt gemaakt van geïmporteerde groene methanol.

Wie zijn de partners achter dit project? Het project is een samenwerking tussen Power2X en Advario.

Wat zijn de voordelen van duurzame luchtvaartbrandstof? Duurzame luchtvaartbrandstoffen kunnen de levenscyclus-uitstoot van koolstof met 90% verminderen in vergelijking met conventionele vliegtuigbrandstof.

Hoe draagt deze hub bij aan Europese duurzaamheidsdoelen? De hub zal ongeveer 40% van de benodigde e-SAF-grootte leveren wanneer deze wordt gelanceerd, wat helpt bij het bereiken van de Net Zero-doelstellingen tegen 2050.

Welke infrastructuur zal er ontwikkeld worden voor opslag en logistiek? Advario zal een opslag- en logistieke faciliteit van ongeveer 230.000 kubieke meter ontwikkelen, ondersteund door maritieme en spoorfaciliteiten.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven